És fonamental realitzar el Diagnòstic Clínic Complet a tots els nens, i la detecció és el primer pas cap a aquest objectiu necessari per a
tots els nens.
Diu el Ministeri d'Educació:
- “El diagnòstic de les capacitats de tots i cadascun dels alumnes constitueix el primer pas en el sistema educatiu”
- “El factor comú a tots els països els sistemes educatius dels quals obtenen millors resultats escolars, (Informes de l'OCDE) és l'aplicació de polítiques inclusives, que comporten un diagnòstic primerenc de les necessitats específiques i una atenció personalitzada”.
- “L'atenció a la diversitat exigeix diagnòstic previ de les necessitats educatives de tots els alumnes, i solucions adequades a cada cas en funció del diagnòstic”, i el diagnòstic es comença amb la detecció. Sense la detecció seguida del el diagnòstic no pot haver-hi atenció a la diversitat.
- “L'atenció a la diversitat s'estableix com a principi fonamental que ha de regir tot l'ensenyament bàsic”.
A l'Estat Español, amb la Llei Orgànica d'Educació (LOE), tots els estudiants tenen dret a rebre l'educació adaptada a les seves necessitats, al desenvolupament dels seus talents.